Sluiten
Menu
Btg Handel
Categorieën

Nieuws

Afwegingskader Tijdens verbouwing geopend

Via de regio-overleggen en de diverse platforms worden veel ervaringen gedeeld over de organisatie van het onderwijs na de zomervakantie. Hoe gaat het eruit zien en welke keuzes maken we? Bepaalde randvoorwaarden komen vanuit de overheid, bestuur en directie. Er zijn echter nog heel veel aspecten waarover je als team moet beslissen om tot een goed scenario en plan voor na de vakantie te komen. Je maakt bepaalde afwegingen om het onderwijs toch zoveel mogelijk af te stemmen op de doelgroepen die er binnen de opleidingen zijn.

Dat het een complexe puzzel is, is duidelijk. Niet alle informatie die je zou willen hebben is al beschikbaar, soms moet je aannames doen. Dat dit in een hele korte tijd moet is een extra complicerende factor. We zijn met z’n allen ‘Tijdens de verbouwing’ geopend, niet alleen nu, maar dat zal ook na de zomervakantie waarschijnlijk nog even zo zijn.

In dit document proberen we teams op weg te helpen met hun scenario. Zie het als een inspiratiedocument en een checklist. Dit is de eerste versie waarbij we vooral meenemen welke informatie je nodig hebt en welke afwegingen je als team kunt maken. Een beproefd recept is er helaas nog niet maar de ingrediënten hebben we wel redelijk in beeld. We hopen dat jullie als team hiermee in ieder geval een start kunnen maken met jullie eigen scenario en dat we door veel met elkaar uit te wisselen dit document kunnen voorzien van tips en ervaringen van collega’s.

 In de bijlage vind je het document dat op A3 geprint gemakkelijk te gebruiken is als ‘praatpapier’. We hopen zo snel mogelijk ook voorbeelden en een document met bouwstenen voor een visie op ‘blended learning’ ontwikkeld te hebben.

Lees meer...

De geschiedenis van het Handelsonderwijs

Van 1945 tot 2012


In deze publicatie vindt u een chronologische beschrijving van de belangrijkste ontwikkelingen in het Handelsonderwijs op het gebied van wetgeving en beleid.

We beschrijven een aantal tijdsperioden:

1945-1968: Ontwikkeling van het Beroeps- en Handelsonderwijs   tot aan de Mammoetwet

1962-1982:  Ontwikkeling van het Handelsonderwijs vanaf de Mammoetwet

1983-1986: Op weg naar landelijke opleidingsprogramma’s en ROC vorming

1986-2004: Eindtermenonderwijs en modulering

2005-2011: Competentiegericht Onderwijs

2012 en verder

Maar er gebeurde meer. Er werden verbindingen gemaakt, er werd samengewerkt. Op welke manier de scholen dit in de loop der jaren hebben vormgegeven komt ruimschoots aan bod. In aparte interviews leest u hoe verschillende betrokkenen terugkijken op het onderwijs en wat hun bijdrage is geweest.

Een terugblik op de geschiedenis van het Handelsonderwijs leert ons wat ons bindt en waar we voor staan zowel in het verleden als de toekomst. In een tijd waarin ontwikkelingen zich razendsnel voltrekken vinden we het goed om terug te kijken, een pas op de plaats te maken zodat we in de toekomst onze visie stevig kunnen neerzetten.

We wensen u veel leesplezier!

Lees meer...

Materialen Agenda voor de Toekomst

Lees meer...

Het servicedocument voor het dossier Commercie (CM JAM)

Lees meer...
Privacy- en cookieverklaring | disclaimer | Deze site is eigendom van de Stichting Handelsonderwijs Nederland | Webdesign: HPU internet services